Hjälpverksamhet i Lettland

söndag 13 mars 2016

Lars Lundblad

Filipstads Rotaryklubb samarbetar med ett antal Rotaryklubbar inom Distrikt 2340 i ett konsortie som benämns R10. Bakgrunden till namnet R10 är att det var tio Rotaryklubben i vårt distrikt som genom Riga Rotaryklubb i Lettland genomförde ett projekt 2005. Därefter har flera projekt genomförts, och Filipstads Rotaryklubb har varit projektansvarig för två av dessa.

Under 2019 avslutades det 13:e projektet. För detta projekt var Lindesbergs Rotaryklubb  projektansvarig, nu för tredje gången. Det var också tredje gången som projektet avsåg utrustning för vård av för tidigt födda barn.

Förutom Rotaryklubbarna i Lindesberg och Filipstad deltog från vårt distrikt 2340 även klubbarna i Arboga, Degerfors, Fellingsbro, Hallsberg, Hällefors-Grythyttan, Karlskoga-Nobel, Nora och Årjäng. Dessutom deltog ifrån distrikt 2410 Kalmar Rk och Mönsterås Rk, och i Lettland Riga Rk och Riga-Ridzene Rk, samt från USA, North West Oklahoma City Rk.
DDF-medel kommer från distrikten 2340, 2410 och 5750.

Våren 2019 inbjöds företrädare från de svenska klubbarna inom R10 till en mottagning på Republiken Lettlands ambasad i Stockholm. Från Filipstadsklubben var Lars Lundblad och Andris Viduss personligen inbjudna.

I början av juni var Anders Svensson från Lindesbergs Rk inbjuden till Riga i Lettland för att av president Raimonds Vejonis utnämnas och emottaga Cross of Recognitation - Fifth Class.
De tre senast projekten har omslutit ca 2 miljoner SEK, lika mycket som de tidigare projekten tillsammans, så Rotarys insats i Lettland genom R10-konsoretiet omfattar ca 4 miljoner SEK.